آدرس: پونک، اشرفی اصفهانی، نبش بلوار امام حسن، ساختمان بانک پاسارگاد، پ 333 طبقه 2 واحد 8

ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه ۱۰:۳۰ - ۲۰:۰۰

شماره تماس: ۰۲۱۴۴۶۲۰۰۳۵

دکتر آخوندی

خدمات عصب کشی

عصب‌کشی درمانی است که برای ترمیم و حفظ دندانی که به‌شدت پوسیده یا عفونی شده است به‌کار می‌رود. عصب‌کشی زمانی انجام می‌شود که پالپ دندان که از عصب‌ها و رگ‌های خونی تشکیل شده پوسیده یا عفونی شود. با انجام عصب‌کشی پالپ دندان برداشته شده و داخل دندان تمیز و پر می‌شود. مردم اغلب از عصب‌کشی وحشت دارند چراکه تصور می‌کنند روش درمانی دردناکی است. اما واقعیت این است که اکثر افرادی که عصب‌کشی انجام داده‌اند اذعان می‌کنند که پروسه عصب‌کشی دردناک‌تر از پر کردن دندان نیست. در واقع تجربه‌ی درد دندان پیش از درمان عصب‌کشی به‌مراتب از روش درمانی آن بیشتر است. علاوه بر این پیش از انجام عصب‌کشی، دهان شما به‌طور کامل بی‌حس می‌شود. در کلینیک دنداپزشکی دکتر آخوندی خدمات عصب کشی به بهترین نحو برای شما عزیزان انجام میشود.

نشانه‌های نیاز به عصب‌کشی چیست؟

• درد دندان شدید در اثر جویدن یا فشار وارد شدن به دندان
  • حساسیت طولانی‌مدت (درد) نسبت به دمای گرم یا سرد (بعد از رسیدن گرما یا سرما به دندان)
  • تغییر رنگ (تیره شدن) اطراف دهان
  • تورم و حساس شدن لثه‌های اطراف
  • ظاهر شدن جوش روی لثه‌ها (مداوم یا تکرارشونده)

ساختار دندان:

دندان از دو بخش تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج همان کلاهک سفید رنگی است که در دهان میبینید و به عنوان دندان می شناسید و ریشه بخشی از دندان در زیر تاج است که در داخل لثه و استخوان فک فرو رفته تا تاج را ثابت نگه دارد.

همه دندان ها سه لایه اصلی دارند:

• از بیرون به داخل ابتدا لایه مینا قرار دارد که سفید رنگ است و کامل دندان را احاطه کرده تا از بخشهای آسیب پذیر داخل دندان محافظت کند. مینا سخت ترین ماده در بدن انسان است.
  • عاج لایه زیر مینا است که رنگ آن به زردی میزند. در جاهایی از دندان که مینا از بین رفته است، می توان تاج دندان را دید به خصوص در کسانی که دندان قروچه دارند و دندانهای خود را به هم می سایند در سطح جونده یا برنده دندانهایشان ممکن است عاج نمایان شده باشد. عاج از مینا نرمتر و آسیب پذیرتر است.
  • پالپ هسته دندان است که خانه عصب دندان و رگهای خونی است که دندان را تغذیه رسانی می کنند. پالپ تنها بخش زنده دندان است . هنگامی که پالپ دندانمان دچار عفونت می شود، باید کامل تخلیه و پاکسازی شده و با مواد مخصوصی پر شود. به این کار عصب کشی می گوییم.

مراحل عصب‌کشی:

عمل عصب‌ کشی (Root Canal Treatment) با نام آندو هم شناخته می‌ شود. برای انجام این عمل ابتدا دندانپزشک دندان شما را معاینه می‌ کند و با بررسی رادیوگرافی تشخیص می‌ دهد که پوسیدگی تا چه حد است. اگر پوسیدگی به اتاق پالپ رسیده و کانال‌ های عصبی را عفونی کرده باشد، درمان با عصب ‌کشی آغاز می‌ شود. توجه کنید که وجود آبسه مانعی برای انجام عصب ‌کشی است. بنابراین دندانپزشک با تجویز دارو‌های آنتی بیوتیک، ابتدا عفونت و التهاب را کاهش داده و پس از ۱۰ تا ۱۵ روز که عفونت کاهش پیدا کرد؛ عصب ‌کشی را شروع می‌ کند.

در مرحله اول داروی بی‌ حسی موضعی تزریق می‌ گردد. سپس با استفاده از فرز توربین عاج دندان سوراخ شده بعد از آن اتاقک پالپ برداشته می‌ شود به این شکل دندانپزشک به کانال عصبی دندان می‌ رسد. تعداد کانال عصبی دندان‌ ها متفاوت است. مثلاً اگر۲ کانال عصبی وجود داشته باشد، دندانپزشک می‌ تواند در ۱ جلسه عمل عصب‌ کشی را تمام کند. توسط ابزاری به نام فایل، عصب‌ ها از دندان خارج می‌ شوند و عفونت‌ ها پاک می‌ گردند. با ابزار مشابه دیگری، کانالی که خالی از عصب شده باز‌تر می‌ شود تا پر کردن آن با مواد دندانپزشکی راحت‌ تر باشد.

پس از اینکه عصب‌ ها و عفونت‌ ها برداشته شدند، از مواد مخصوص برای پر کردن کانال و ترمیم تاج استفاده می‌ شود. بیمار می‌ تواند پس از مدتی از روکش برای ترمیم کامل و زیبایی بیشتر دندان استفاده کند.

مراقبت های پس از عصب کشی:

بعد از تمام شدن مراحل عصب کشی دندان، ممکن است با از بین رفتن اثر داروی بی حسی، شما از ناحیه دندان و لثه احساس درد داشته باشید و حتی لثه های شما ممکن است متورم شود. بیشتر دندانپزشکان این علائم را با داروهای بدون نسخه ضد درد مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Advil) درمان خواهند کرد.

به طور کلی بعد از تمام شدن عصب کشی دندان، لازم است که موارد زیر را رعایت کنید:

• اگر درد دندان و لثه شما شدید شد یا بیش از چند روز ادامه داشت، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • از جویدن مواد غذایی و خوراکی ها با دندان آسیب دیده که به تازگی آن را عصب کشی کرده اید خودداری کنید.
  • حتما دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید برای شستشوی دندان ها استفاده کنید.

پروسه عصب کشی چندان دشوار نیست و برایتان محدودیت ایجاد نمیکند. یک روز پس از عصب کشی شما میتوانید به زندگی و روال روزانه خود بازگردید.

سوالات متداول در زمینه عصب کشی

عصب کشی بدون درد، نه تنها برای بیمار خوشایند است، بلکه یکی از اهداف شخص دندانپزشک هم هست. هر چقدر در حین درمان ،بیمار آرامش بیشتری داشته باشد، بدون تردید دندانپزشک او هم مسلط تر و با استرس کمتری برای او کار می کند. این که «آیا عصب کشی درد دارد؟» کاملا بر میگردد به شرایط بیمار. گاهی بیمار با درد بسیار شدیدی مراجعه میکند که التهاب دندان ، مانع از بی حس کردن دندان مذکور ، به میزان کافی میشود. اصطلاحا به این دندانها، « دندانهای داغ » گفته میشود. گاهی تفاوتهای آناتومیک افراد در نحوه عصب دهی دندانها باعث میشود که فرد دیرتر بی حس شود و یا نیازبه استفاده از روشهای بی حسی مکمل داشته باشد. در بعضی موارد استفاده از بعضی داروها مثل انواع مخدرها و آرامبخشها میتواند مانع بی حس شدن سریع و کافی دندان حین عصب کشی باشد.
معمولا درمان ریشه دندان بین نیم ساعت تا یک ساعت زمان میبرد. گاهی بدلیل عفونی بودن دندان یا مسایل پیش آمده حین درمان عصب کشی (درمان ریشه) ممکن است که درمان ریشه در بیش از یک جلسه انجام شود. شما به طور میانگین برای درمان عصب کشی دندانتان حدود یک ساعت را در نظر بگیرید.

عصب‌ کشی یک روش درمانی است که باعث حفظ دندان‌ های شما می‌ شود، بنابراین انتظار نداریم که عوارض خاصی به همراه داشته باشد. با این حال اگر دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد، مشکلاتی پیش می‌ آیند. برخی از عوارض عصب ‌کشی که ناشی از از عدم مهارت دندانپزشک می‌ باشند عبارتند از:

● باقی ماندن عفونت در کانال‌ ها که باعث آبسه در ریشه خواهد شد.

● (برداشتن بخش زیادی از دندان بدون اینکه ضرورتی وجود داشته باشد (این کار باعث تضعیف بیشتر دندان می‌ گردد

● (باقی ماندن یک کانال عفونی در دندان (ممکن است دندانپزشک وجود کانال اضافه را تشخیص نداده باشد

عصب کشی در مواردی انجام می شود که پالپ آسیب برگشت ناپذیر دیده است و چاره ای به جز تخلیه و تمیز کردن آن و پر کردن آن با مواد پر کننده مخصوص، وجود ندارد. علت آسیب دیدن پالپ معمولا یکی از موارد زیر است:

• شکستن دندان طی یک حادثه مانند تصادف، زمین خوردن یا بازی.
  • پوسیدگی عمیق دندان که درمان نشده و به پالپ رسیده است.
  • نشت پرکردگی قدیمی یا نامناسب که باعث شده زیر آن پوسیدگی اتفاق بیفتد.
  • درد در هنگام غذا خوردن یا نوشیدن به خصوص هنگامی که دمای آن خیلی سرد یا گرم است
  • درد در هنگام جویدن
  • لقی دندان