آدرس: پونک، اشرفی اصفهانی، نبش بلوار امام حسن، ساختمان بانک پاسارگاد، پ 333 طبقه 2 واحد 8

ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه ۱۰:۳۰ - ۲۰:۰۰

شماره تماس: ۰۲۱۴۴۶۲۰۰۳۵

دکتر آخوندی

خدمات درمان ریشه

درمان ریشه دندان یا روت کانال که تحت عنوان درمان اندودنتیک نیز شناخته شناخته می شود، یک روش درمانی در دندانپزشکی است که به از بین بردن و تخلیه عفونت داخل دندان اشاره دارد. انجام این عمل همچنین میتواند احتمال بروز عفونت های داخل دندانی در آینده را به شدت کاهش دهد. از آنجایی که این عمل مربوط به پالپ نرم یا مغز دندان است و این بخش نیز جزء ریشه دندان ها است، به این درمان اصطلاحا درمان ریشه دندان گفته میشود.درمان ریشه جزو عمل های اصلی دندانپزشکی میباشد که شامل خارج کردن قسمت نرم داخل دندان یا همان پالپ میباشد، پالپ شامل عصب ها بافت پیوندی و رگ های خونی میباشد که به دندان قابلیت رشد را میدهند.

در کلینیک دنداپزشکی دکتر آخوندی خدمات درمان ریشه به بهترین نحو برای شما عزیزان انجام میشود.

مزایا و فواید درمان ریشه دندان:

• به حفظ دندان های طبیعی شما کمک میکند
  • در این روش به زیبایی دندان شما هم فکر میشود
  • یک روزه انجام داده میشود
  • شما را از درد نجات میدهد
  • مقرون به صرفه و کارآمد است
  • هیچ دردی ندارد (از مهمترین مزایای درمان ریشه دندان)
  • میزان موفقیت آن بسیار بالا است
  • از کج شدن دندان ها جلوگیری میکند

انواع روش های درمان ریشه دندان:

• جراحی اپیکو
  • عصب کشی یا اندو
  • درمان ریشه مجدد یا ری اندو

عصب دندان همراه با رگ های خونی، در مرکز دندان قرار گرفته است. پوسیدگی عمیق ریشه، ضربه به دندان و یا ایجاد ترک در آن، نیاز به درمان ریشه دندان دارد. احساس درد در حین خوردن غذا یا نوشیدنی های داغ و یا سرد، نشانه وجود مشکل در ریشه دندان است.

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

در قسمت تاج دندان پوسیدگی و عفونت برداشته شده، طول کانال ­های ریشه مشخص شده، داخل آن توسط ابزار ویژه ای تمیز و خالی شده و در انتها کانال­ها با موادی که ریشه گیاهی دارند و از صمغ گیاهان تهیه شده است، پر شده و پانسمان رو آن قرار داده می شود. تا زمانی که فرآیند درمان کامل نشده و پانسمان روی دندان است، باید غذاهای نرم خورد و در حین مسواک زدن احتیاط نمود تا پانسمان کنده نشود. در طول درمان، با کمک آمپول های بی حسی، بیمار دردی حس نمی­کند.

مراحل روت کانال: درمان ریشه چند مرحله دارد؟

درمان ریشه در سه مرحله انجام می شود و معمولا بین یک تا سه جلسه نیز طول می کشد. در ادامه با هر سه مرحله این عمل آشنا خواهید شد.

تمیز کردن کانال ریشه
ابتدا دندانپزشک هر آنچه را که درون کانال ریشه وجود دارد را حذف می کند. برای اینکار بیمار باید تحت بیحسی موضعی قرار بگیرد. سپس دندانپزشک متخصص یک سوارخ کوچک روی سطح دندن ایجاد میکند تا به پالپ دندان و ریشه دسترسی پیدا کند. دندانپزشک با دقت ابزار کوچکی را وارد سوراخ دندان کرده اقدام به خارج کردن بخش مرده یا بیمار مغز دندان میکند.

پر کردن ریشه کانال
در مرحله دوم، دندانپزشک بخش هایی که خالی کرده با با دقت تمیز کرده. او اینکار را با محلول مخصوص شستش انجام میدهد. دندانپزشک اینکار را تا آنجا که حس کند ریشه دندان کاملا تمیز و ضدعفونی شده ادامه میدهد.

پس از اتمام ضدعفونی و شستشوی ریشه، نوبت به مهر و موم کردن و بستن دندان و سوراخ ایجاد شده میرسد. برای اینکار از سمنت ها یا مواد پرکننده دیگر استفاده میشود. بعد از اینکه دندان مهروموم شد دیگر باید رسما آن را یک دندان مرده در نظر گرفت زیرا تمام محتویات ریشه که شامل اعصاب میشود دیگر وجود ندارد. در این شرایط بیمار هیچ دردی از جانب این دندان تجربه نخواهد کرد.

افزودن تاج یا پر کننده دندان
زمانی که محتویات داخل دندان برداشته شد، دندان اکنون بیشتر از هر زمان دیگری شکننده و در معرض آسیب دیدن است. دندان بدون پالپ باید از رباط اتصال دهنده دندان به استخوان تغذیه کند. این منبع میتواند کافی باشد، اما با گذشت زمان، دندان شکننده تر می شود، بنابراین باید با یک تاج یا پر کننده دندان از آن محافظت کرد.

تا زمانی که تاج نصب نشود یا با مواد پرکننده محافظت نشود، بیمار نباید غذا بجود یا چیزی را گاز بگیرد. پس از انجام تاج یا پر شدن دندان، فرد می تواند مانند گذشته از دندان خود استفاده کند.

درمان معمولا فقط نیازمند یک جلسه کامل است اما اگر وضعیت شخص وخیم باشد یا نیازمد چند روت کانال باشد، احتمالا 2 تا 3 جلسه دیگر برای درمان ریشه نیاز باشد.

سوالات متداول در زمینه درمان ریشه

تاج دندان یا همان قسمتی که از دندان مشخص میباشد میتواند حتی پس از مرگ پالپ دندان باقی بماند، تخلیه پالپ صدمه دیده در بسیاری از موارد بهترین راه برای نگه داری ساختار کلی دندان میباشد.علت های اصلی صدمه به پالپ شامل زیر میباشند:

• پوسیدگی عمقی به دلیل عدم درمان پوسیدگی سطحی
  • انجام تعدادی عمل دندانپزشکی بر روی یک دندان مشخص
  • شکستگی یا ترک دندان
  • صدمه کلی به دندان(شما میتوانید به دندان خود و پالپ آن آسیب برسانید بدون اینکه ترکی یا شکستگی رخ بدهد)
  • درد مداوم دندان
  • احساس گرمای بی دلیل در لثه ها
  • درد دندان هنگام جویدن و
  • استفاده از مواد غذایی و مایعات سرد و گرم
  • لپ پر شدن یا شکستگی دندان
  • تغیر رنگ یا تیره شدن دندان ( به علت عفونت درون پالپ دندان)
  • لثه های متورم یا دارای آبسه
  • خارج شدن ترشحات چرکی از دندان یا لثه

یکی از ترس های بزرگ در مورد این نوع درمان، دردناک بودنش است. اما حقیقت این است که اگر درمان توسط یک دندانپزشک مجرب و حرفه ای نجام شود درد یا به شدت کم میشود یا اصلا دردی تجربه نخواهد شد. دردی که حین عمل احساس می شود معمولا ناشی از وجود عفونت است و ربطی به خود درمان ندارد زیرا اصولا روت کانال دردناک نیست زیرا شخص بیحس میشود آنگاه عمل آغاز میشود.

هرچند که خود عمل نباید درد داشته باشد اما تجربه مقداری ناراحتی و حساسیت بعد از درمان میتواند طبیعی باشد. این احساس ناراحتی موقتی است و با داروهای غیرنسخه ای به راحتی تسکین پیدا میکنند. در کنار داروی مسکن، دندانپزشک برای کاهش عفونت یا خشکاندن آن آنتی بیوتیک تجویز میکند.

• دندان های خود را به صورت منظم و روزانه برای 2 بار مسواک بزنید
  • دندان های خود را با خمیردندان هایی که حاوی فلوراید هستند مسواک بزنید